Sapa

7 mei 2018 - Sapa, Vietnam

Dag 80 (4 mei 2018):

Om 9 uur zit ik aan het ontbijt met Kiki. Vervolgens pakken wij onze spullen in en om 10 uur zitten wij in de bus naar Sapa. Als sardientjes zitten wij op elkaar gedrukt en terwijl de busreis 6 uur zou duren, komen wij pas om 18.30 uur aan in Sapa.

Vanuit Sapa nemen wij voor de overige 10 km een taxi over de onverharde weg wat vol met putten zit naar de homestay (ZiZi Mekhoo Sapa homestay). Niet blij van deze dag komen wij aan bij de homestay, waar het eten al op tafel staat en wij zo kunnen aanschuiven. Otte, Floris en Jaïr zijn vanuit Ha Giang op de motor naar Sapa gegaan en zitten dus al aan de tafel.

Na het diner valt om 19.45 uur de elektriciteit uit. Gelukkig zijn er wat kaarsen beschikbaar om nog wat licht in de duisternis te brengen. Om 20.30 uur gaat de elektriciteit gelukkig weer aan en neem ik een verfrissende douche. Vervolgens kruipt iedereen zijn harde bed in en valt na een poos in slaap. Wij slapen vanavond op een zolder in de homestay waar dunne matrasjes liggen uitgestald waar muggennetten boven hangen.

Dag 81 (5 mei 2018):

Ik word wakker, kijk naar buiten en zie een prachtig uitzicht. De homestay is hoog in de bergen tussen de groene rijstterassen en prachtige valleien gelegen. Echt een prachtige omgeving!

Vandaag stormt het gedurende de hele ochtend en middag. Dit gaat gepaard met veel regen dus ik besluit maar wat dingen uit te zoeken voor mijn studie. Verder boek ik mijn terugvlucht naar Amsterdam. Op 6 juni zal ik om 17.45 uur vanuit Ho Chi Minh voor meer dan 18 uur naar Amsterdam Schiphol vliegen, waar ik dan op 7 juni om 6.55 uur zal landen.

Om 16.00 uur klaart het weer op en besluiten wij met zijn allen naar Sapa te gaan, waar wij lekker wijntjes drinken in het zonnetje en rondjes lopen door de straten. Vooral het drinken van wijn was na 3 maanden echt weer genieten. Na het avondeten bezoeken wij nog wat winkeltjes en een barretje, maar rond 22.30 uur pakken wij weer de taxi terug naar de homestay voor een goede nachtrust.

Dag 82 (6 mei 2018):

Wij ontbijten bij de homestay, waarna wij onze spullen inpakken. Om 10.15 uur worden wij opgehaald door Mama Lee, Mama Moe en Mama Ying voor de tweedaagse trekking.

Het eerste stuk gaat soepel, maar na een kwartier moeten wij van de weg af lopen. Wij moeten over een modderig zandpad naar boven klimmen en glijden dan ook meerdere malen uit.

Om 12.00 uur lunchen wij bij een lokale familie waarvan het huis gelegen is tussen de bergen. De familie zegt niets tegen ons en de kinderen zijn vrij schuw en hebben bolle, opgezette buikjes. Verder lopen er honden, kippen en zwijnen rond. Vanuit deze hut hebben wij uitzicht over de vallei en de rijstterassen.

Om 13.00 uur vervolgen wij onze tocht en nemen Mama Ying en Mama Moe afscheid van ons. Natuurlijk willen ze hen zelf geweven spullen nog even proberen aan ons te verkopen. De hike gaat verder door het prachtige groene landschap en is niet zo zwaar meer als vanochtend.

Om 14.45 komen wij aan bij een hut waar wij gaan overnachten. De kinderen spelen met de puppy’s, de oma zit te weven en vader en moeder zijn niet aanwezig, want die zijn aan het werk. Deze familie praat geen Engels en zodra wij de ‘woning’ binnenlopen vragen wij ons af waar wij in godsnaam moeten gaan slapen. Aan de zijkant in het huis is een kampvuur te vinden, terwijl aan de andere kant een klein tafeltje met stoelen staat. Verder is er een houten trapje naar boven waar zware zakken gestald staan.

Aangezien wij nog niet zijn uitgelopen en een waterval horen, lopen wij daarheen. Hier zitten we even en wij genieten van de rust en de natuur. Weer terug aangekomen bij het huisje spelen wij kaartspelletjes. Er is overigens geen wc of douche te vinden dus onze behoeftes doen wij gewoon lekker tussen de bomen..

Om 17.30 uur wordt het avondeten opgediend en dit is zo op, aangezien iedereen honger heeft. Wij vragen aan Mama Lee of er ook rijstwijn, bier of water aanwezig is, maar niets zit in de prijs en wij kunnen er ook niet aan zien te komen. Het eerste dorpje ligt namelijk op 2 uur lopen hier vandaan. Wij zijn een beetje pissig dat wij voor deze hike €30 hebben betaald, terwijl er niet eens water inbegrepen is en de hike ook niet zo lang en heftig was.

Mama Lee komt in de avond naar ons toe dat zij toch nog bier en water voor ons heeft kunnen regelen en er een scooter onderweg is. Dit maakt de dag dan toch nog een beetje goed. Wij spelen nog meer kaartspelletjes en kletsen, terwijl de familie bij het kampvuur in het huis liggen te slapen.

Om 21.00 uur besluiten wij ook maar ons ‘bed’ op te zoeken. Dit bed bestaat uit een dekentje op de houten vloer, geen kussen en een dekentje over iedereen heen. We liggen dichtbij elkaar, aangezien er niet meer ruimte beschikbaar is en de wind door het huis blaast.

Dag 83 (7 mei 2018):

Na een gigantisch slechte nacht, waar iedereen steeds wakker werd van de harde bedden en de kou, stapt iedereen om 7.00 uur uit bed. Om 8.00 uur krijgen wij een noedelsoep ontbijt en om 9.30 uur gaat de tweede dag van de trekking van start. Wij lopen over verharde, maar ook onverharde wegen naar beneden en stoppen bij verscheidene viewpoints waar je een fantastisch uitzicht hebt.

Om 12.00 uur stoppen wij voor de lunch, waar wij weer ons eigen drinken moeten betalen. Mama Lee kondigt na de lunch aan dat wij nog maar 3 km hoeven te lopen. Aangezien wij dit nogal kort vinden vragen wij aan haar of er nog een andere weg terug naar de homestay is. Wij lopen daarom 5 km op een onverharde weg omhoog. De hike valt dus best wel tegen voor wat wij ervoor hebben betaald, maar ondanks dat hebben wij het wel erg gezellig met zijn vijven en zien wij geweldig landschap om ons heen.

Om 14.30 uur komen wij aan bij ZiZi homestay, waar Kiki en ik onze spullen pakken en de taxi naar Sapa zelf instappen. De jongens zullen wij vanavond daar weer zien, want deze gaan op hun motor naar een ander hostel. Eenmaal aangekomen bij het hostel (Lucky Hostel) krijgen wij te horen dat wij in het hotel ernaast mogen slapen. Vanavond zullen Kiki en in eindelijk weer in een rustige kamer slapen met een eigen badkamer.

Wij nemen een heerlijke douche en knappen ervan op. Vervolgens lopen wij Sapa in op zoek naar een restaurant en Otte, Floris en Jaïr komen hier ook heen. Na het diner besluit iedereen een pedicure en voetenmassage te nemen, wat echt heerlijk is. Na de massage is iedereen zo gesloopt van de slechte nachtrust dat wij besluiten naar het hotel terug te gaan. Morgen zullen Kiki en ik om 8.00 uur de bus naar Hanoi pakken.