Hanoi

9 mei 2018 - Hanoi, Vietnam

Dag 84 (8 mei 2018):

De wekker gaat af om 7.00 uur. Kiki en ik frissen onszelf op, pakken onze spullen in en ontbijten bij het hostel. Om 8.30 uur stappen wij in de sleeperbus naar Hanoi.

Om 14.30 uur komen wij aan in het hostel (The Signature Inn) in Hanoi. Het is grappig dat Kiki en ik eventjes het gevoel hebben thuis te komen, aangezien wij hier al best veel nachten hebben geslapen en het personeel ons direct herkend.

Na onze spullen te hebben neergelegd in onze 8-persoonskamer stappen wij de deur uit om een rondje in de stad te lopen. Het is echter veel te warm vandaag in deze grote stad en al snel zoeken wij dan ook verkoeling bij een restaurant.

Rond 17.00 uur zijn wij weer terug in het hostel, waar een grote groep Nederlanders zit. Sander en Ivo zijn ook aanwezig en wij nemen weer afscheid van Sander die terug naar Nederland vliegt vandaag. Verder zijn er 4 Nederlandse meiden en Joost en Sonny. Joost is een vriend van Kiki uit Amsterdam dus dit is natuurlijk een leuk weerzien voor hen.

Kiki en ik frissen onszelf op na deze plakkerige dag en stappen om 19.30 uur samen met de groep Nederlanders in taxi’s die ons naar een restaurant brengen. Wij gaan uit eten bij een Italiaans restaurant genaamd 4P’s. Het is een best luxe restaurant en relatief duur voor Vietnam (bijna €10 per pizza).

Na het eten stappen Kiki, Sonny, Joost en ik in een taxi richting het centrum, terwijl de overige Nederlanders terug naar het hostel gaan. Het is een erg gezellige avond en wij hoppen van kroeg naar kroeg. Het lijkt alsof er niets open is na 12 uur, maar niets is minder waar. De garagedeuren zijn zo goed als dicht, maar als je bukt kan je er zo onderdoor om te genieten van het grote feest wat er binnen plaats vindt.

Dag 85 (9 mei 2018):

Vandaag ben ik ontzettend brak. Ik word om 9 uur wakker gemaakt door Kiki die, in tegenstelling tot mij, wel op tijd naar huis is gegaan gisterenavond. Wij ontbijten en vervolgens kruip ik nog even mijn bed terug in. Rond 12 uur stap ik onder een verfrissende douche en Kiki en ik lunchen bij het hostel.

Wij zien Sonny en Joost in ons hostel en lopen met zijn vieren naar Friends Travel Vietnam. Vandaag zullen wij namelijk een fietstour door Hanoi gaan doen. Bij het bedrijf krijgen wij uitleg over de fietsroute en maken wij kennis met nog 3 Nederlanders. Verder gaan er 2 gidsen mee op pad. De tour gaat van start en al snel stoppen wij bij een tempel. Het is ongelooflijk warm weer vandaag dus het is best zweten zo op een fiets.

Wij fietsen door de straten van Hanoi en maken een stop bij een katholieke kathedraal. Vervolgens fietsen wij richting de trein rails die midden door Hanoi loopt, waar wij stoppen om wat foto’s te maken. Na dit bewonderd te hebben, vervolgen wij onze route in het drukke en chaotische verkeer. Soms moet je werkelijk gewoon oversteken en dan maar hopen dat niemand je aanrijdt.

Wij fietsen over de brug naar het andere gedeelte van Hanoi. Dit gedeelte is een stuk rustiger en bestaat vooral uit landbouw. Wanneer wij weer richting de drukke kant van Hanoi fietsen, maken wij een tussenstop in het midden van de brug. Wij fietsen een eiland op waar lokale mensen illegaal leven en toch hun eigen leven leiden. Het is heel bijzonder om te zien waar deze mensen hun prioriteiten leggen, want zij hebben bijvoorbeeld allemaal een telefoon maar hun huis is niet eens een huis te noemen volgens Nederlandse begrippen.

Weer aangekomen in het drukke gedeelte van Hanoi fietsen wij nog over wat lokale markten en door verschillende straatjes, waarna wij rond 17.15 uur terug zijn bij Friends Travel Vietnam. Ik vind dit oprecht een erg leuke manier om de stad te verkennen, aangezien je zo veel meer ziet van de stad en het leven daar omheen.

Samen met Joost en Sonny lopen wij terug naar het hostel, waar wij Otte, Jaïr en Floris weer zien. Wij drinken weer lekker gratis bier en gaan vervolgens uit eten. Na het eten nemen wij afscheid van Sonny en Joost om vervolgens nog met Otte, Jaïr, Kiki en ik de stad in te duiken. Om 00.00 uur is Otte namelijk jarig dus dit moet wel gevierd worden. Wij zijn allemaal echter heel moe en besluiten dus rond 00.30 uur weer lekker naar het hostel te gaan voor een goede nachtrust.