Ha Giang loop

3 mei 2018 - Thành phố Hà Giang, Vietnam

Dag 75 (29 april 2018):

Om 5.45 uur zitten Kiki en ik in de lobby te wachten op het ontbijt. Afgelopen avond hebben wij namelijk met het personeel afgesproken dat zij voordat het ontbijt van start gaat iets voor ons kunnen voorbereiden. Het personeel is dit echter vergeten dus na hen meerdere malen daarop te hebben gewezen, krijgen wij dan eindelijk een ham-kaas croissant.

Sander en Ivo komen ook naar de lobby en samen met hen wachten wij tot een auto ons komt ophalen. De auto brengt ons naar een busstation, waar wij instappen in een limousine busje. De stoelen kunnen ver achterover en er is veel beenruimte, wat erg prettig is. Ik val meteen in slaap, aangezien ik vannacht heel slecht geslapen hebt.

Rond 13.00 uur komen wij aan in het hostel (Ha Giang 1 hostel). Wij checken in en lopen de straat in op zoek naar een goede lunch. Bijna alle restaurants zijn echter gesloten aangezien het vandaag en morgen een nationale feestdag is, maar gelukkig kunnen wij nog wel ergens een broodje Banh My krijgen. Dit is een broodje wat erg bekend is in Vietnam en in verschillende soorten te verkrijgen is.

Wij gaan op zoek naar een scooter, wat nogal lastig is. Uiteindelijk vinden wij een scooterzaak die 2 scooters heeft staan en voor morgenochtend nog 2 scooters kan regelen. Wij reserveren deze.

Na nog wat kaartspelletjes te hebben gespeeld bij het hostel gaan wij hotpot eten bij een Vietnamees restaurant. De kip is overigens niet te eten en zou in Nederland nog niet eens aan de honden worden gegeven dus deze halen wij er uit. Verder zijn de schelpdieren gelukkig wel lekker en na nog wat spelletjes te hebben gespeeld, lopen wij terug naar het hostel.

Wij pakken onze backpack en daypack in. De komende 4 dagen zullen wij namelijk alleen uit de daypack dienen te leven dus het is even moeilijk om te ondervinden wat wij voor kleren hierin moeten stoppen. Voor de komende dagen is namelijk voorspeld dat er veel regen zal gaan vallen in het noorden van Vietnam.

Dag 76 (30 april 2018):

Om 7.15 uur gaat de wekker en nadat Sander, Ivo, Kiki en ik ons hebben opgefrist en hebben ontbeten bij het hostel plannen wij de route. Wij besluiten de loop tegen de klok in te gaan rijden, zodat wij de derde en vierde dag samen met Otte, Jaïr en Floris kunnen rijden. Zij zijn namelijk in het noordoosten van Vietnam begonnen en zullen zich later bij ons voegen om het laatste gedeelte van de loop te gaan doen.

Om 9.30 uur staan wij bij de scooterverhuur, waar wij een rondje oefenen op de semi-automatische scooter. Dit is best even wennen, aangezien ik hiervoor alleen nog maar op een automatische scooter heb gereden. Na een aantal rondjes te hebben gereden en gewend te zijn geraakt aan het schakelen, gaan wij beginnen aan de loop. Vandaag zullen wij van Ha Giang naar Du Gia rijden.

Het eerste stuk van de weg bestaat uit alleen maar grote stenen en de hele weg ligt vol met modder. Kiki glijdt dan ook onderuit, maar gelukkig heeft ze buitenom wat blauwe plekken geen verwondingen. Rond lunchtijd eten wij een noedelsoep bij een weg restaurant en eigenlijk zit ik er even doorheen. Op de scooter rijden is nogal inspannend en zeker op dit soort wegen.

Na de lunch rijden wij verder en de weg is gelukkig verhard. Dit is extra genieten! Het uitzicht is fantastisch mooi en wij stoppen dan ook wel veel om wat fotootjes te schieten. Het weer is prachtig en wij genieten dan ook volledig hiervan. Zeker omdat er slecht weer was afgegeven.

Om 15.30 uur komen wij aan in het hostel (Du Gia Backpacker hostel) waar wij eerst een biertje nuttigen voordat wij nog naar een waterval rijden. De waterval is moeilijk te vinden en in het dorpje waar wij doorheen rijden zwaaien er allemaal kinderen naar ons. Verder staat er een vrouw haar kleren in de rivier te wassen en de rijstvelden zijn zo groen dat het bijna niet uit te leggen valt.

Na lang zoeken stoppen wij bij een punt waar het niet meer mogelijk is om door te rijden. Het laatste stuk lopen wij door de groene bebossing en rijstvelden naar de waterval, wat eigenlijk niet zoveel voorstelt.

‘S avonds nuttigen wij een familie diner met gigantisch vieze rijstwijn om vervolgens nog een kaartspelletje te spelen en rond 22.00 uur te gaan slapen. Het was een erg gezellige dag, maar wij zijn er wel geheel gesloopt van.

Dag 77 (1 mei 2018):

Deze dag beginnen wij in een vallei en na 2 minuten rijden stoppen wij om foto’s te maken. Wij genieten enorm van de prachtige uitzichten die wij onderweg tegenkomen. Vervolgens rijden wij de bergen in.

Gedurende de dag rijden wij door de bergen en om het half uur verandert het landschap. Zo reden wij aan het begin van de dag door groene gebieden, terwijl wij in de middag langs grote rotsen rijden.

Eenmaal aangekomen in Meo Vac besluiten wij nog een stukje door te rijden naar een uitzichtpunt en dan weer rechtsomkeert te maken. Het is namelijk prachtig weer dus erg zonde om hier niet van te genieten. Wat wij op deze weg aantroffen is werkelijk ongelooflijk. Wij rijden op een gigantische hoogte en tussen de bergen stroom een helderblauwe rivier.

Om 16.30 uur zijn wij aangekomen bij het hostel (Mr Hung Hotel) in Meo Vac, waar wij onszelf opfrissen en wachten op het weerzien van Floris, Jaïr en Otte. Vandaag heb ik nogmaals non stop genoten en ik heb werkelijk de mooiste natuur tot nu toe vandaag gezien.

Rond 19.00 uur nemen wij met zijn 7e plaats aan de tafel waar weer een familiediner wordt opgediend. Wij kletsen gezellig, drinken op het goede leven en de prachtige dag en spelen spelletjes. Het is erg gezellig om met zijn allen te zijn.

Dag 78 (2 mei 2018):

Om 8.00 uur gaat de wekker, frist iedereen zich op en checken wij uit. Wij lopen de straat op om iets te gaan eten en halen van de straat een broodje bahn my. Verder drinken wij een bakje koffie bij een restaurantje. Het is hier overigens heel normaal om met je net bestelde broodje bij een restaurant te gaan zitten.

Om 10 uur komen wij aan bij het uitzichtpunt dat Sander, Ivo, Kiki en ik gisteren al hebben bewonderd. Natuurlijk willen Jaïr, Floris en otte dit nog wel even zien. Vanochtend hangt er een dauw tussen de bergen, wat ook wel een speciaal uitzicht oplevert.

Het begint plotseling keihard te regenen dus rond 11 uur schuilen wij onder een afdak en doen wij onze regenjas aan. Het water stroomt werkelijk van de wegen af en rijden is bijna niet meer te doen zonder te glijden.

Wij besluiten verder te rijden naar de Chinese grens, maar de regen blijft maar naar beneden komen en de wegen worden steeds slechter. De achterbanden glippen onder ons uit en Kiki, Sander, Jaïr en ik besluiten om te draaien. De rest van de groep rijdt de laatste 9 km naar de Chinese grens.

Met zijn vieren eten wij wat bij een homestay. Wanneer de regen iets is geminderd, besluiten wij onze tocht richting Yen Minh te vervolgen. Na 5 minuten begint de regen weer met bakken uit de hemel te vallen. Helemaal kapot en doorweekt komen wij dan ook aan bij Tom homestay, waar wij meteen een warme douche nemen.

Otte, Floris en Ivo arriveren een uur later en om 19.30 uur eten wij met 20 man op de grond een familie diner. Een erg heftige dag dus wij liggen allemaal vroeg op bed vanavond.

Dag 79 (3 mei 2018):

Om 8.00 uur hebben wij een pannenkoeken ontbijt. Aangezien Jaïr nog naar de mechanic moet en die gasten sneller rijden dan Kiki, Sander en ik besluiten wij met zijn drieën eerder van start te gaan vandaag. Zeker ook omdat er zware onweer en regen is afgegeven vandaag en het nu nog maar miezert. Verder willen wij niet dat die andere jongens op ons moeten wachten in de regen.

Er valt aan het begin van de dag een beetje regen, maar doordat Sander, Kiki en ik een beetje dezelfde rijstijl hebben verloopt de reis soepel. Het uitzicht is weer ongelooflijk mooi, waarbij wij de wolken in de bergen zien hangen. Om 11 uur stoppen wij voor een broodje bahn my en koffie omdat wij vandaag rustig aan kunnen doen en de onweer gelukkig nog niet is losgebarsten.

Wanneer wij de reis weer vervolgen, dringt het zonnetje door. Al snel ruilen wij onze jassen en warme kleding om voor een korte mouw shirt. Wat is dit een fantastische wending van het weer. Na een lekkere ochtend op de scooter arriveren wij om 13.30 uur bij het Ha Giang 1 Hostel.

Niet veel later komt de rest ook aan en bespreken wij de dag. Helaas moeten wij om 16.00 uur afscheid nemen van Sander en Ivo, die de bus terug naar Hanoi pakken. Verder ontmoeten wij nog Klaske en Ivo, die ‘s avonds met ons mee gaan eten.

Wij liggen allemaal weer op tijd op bed om morgen fris en fruitig naar Sapa te vertrekken. Om 10.00 uur zullen Kiki en ik een bus daarheen pakken, terwijl Otte, Jaïr en Floris dit op de brommer zullen afleggen. Ik kijk terug op 4 dagen waar ik prachtige natuur van Vietnam heb mogen bewonderen. Ik voel mij dan ook zeer vereerd dat ik dit heb mogen meemaken en dit is zeker een groot hoogtepunt uit mijn gehele reis. Het was ongelooflijk prachtig!