Hanoi

28 april 2018 - Hanoi, Vietnam

Dag 71 (25 april 2018):

De wekker gaat op tijd en Kiki en ik ontbijten voor de laatste keer bij deze homestay. Om 8.45 uur worden wij opgehaald en in een golfkarretje worden wij gebracht naar de bus. De banden van de bus worden nog even opgepompt en om 9.00 uur vertrekt de bus.

Onderweg is het heel mistig, zien wij een omgeklapte grote vrachtwagen en veel regen. De regen komt met bakken uit de hemel vallen en er lijkt geen einde aan te komen. Rond 12.30 uur komen wij aan in Hanoi, waar wij een taxi nemen naar het hostel (The Signature Inn). Het hostel is heel gezellig, met fijne muziek en aardig personeel.

Kiki en ik bestellen meteen een tosti met friet en lopen vervolgens de hoofdstad in. Wij lopen langs verschillende winkeltjes en brengen hier de middag door. Rond 17.00 uur stappen wij weer het hostel binnen waar ik Otte, Jaïr en Floris ontmoet. Kiki heeft de afgelopen tijd met hen samen gereisd en de komende dagen zullen wij met hen doorbrengen.

Wij frissen onszelf op en drinken gratis bier in het hostel. Elke dag om 18.00 uur verstrekt het hostel namelijk een mega groot fust aan zijn gasten. Vervolgens lopen wij het hostel uit op zoek naar iets te eten. Na het eten drinken wij nog wat biertjes op straat waarna wij naar de beer street gaan om de gezellige avond in stijl af te sluiten.

Dag 72 (26 april 2018):

Om 9.30 uur ontbijten wij gratis bij het hostel waarna wij onszelf opfrissen en de stad inlopen. Ik moet nog een kort broekje en slippers vinden. Verder moeten wij allemaal nog iets van oranje kleding zoeken voor Koningsdag. Na een hele dag rond te hebben gelopen en verschillende warenhuizen te hebben gezien, gaan wij rond 16.30 uur kapot terug naar het hostel. Gelukkig heeft iedereen nog iets in de oranjesferen kunnen vinden.

De cultuurschok is trouwens heftig aanwezig hier in Hanoi. Er rijden overal auto’s en scooters die overal tussendoor rijden en allemaal claxonneren. Op een gegeven moment word je werkelijk gek van al het lawaai op straat. Dit is zeker even wennen na afgelopen weken waar ik vooral rustige dorpjes heb mee gemaakt.

Eenmaal aangekomen in het hostel komen wij de rest van de middag en avond bij, waarna wij op tijd naar bed gaan. Voordat wij naar bed gaan kijken wij nog een serie in de ‘cinema’. Het hostel heeft namelijk op de 6e verdieping een loungeruimte gemaakt waar allemaal kussens liggen. Verder staat hier een pooltafel en een tafelvoetbaltafel voor het vermaken van de gasten.

Dag 73 (27 april 2018):

In de ochtend gaan Kiki, Otte en ik naar een sportschool in de buurt. Het is al 3 maanden geleden dat ik voor het laatst in een sportschool was, maar boven verwachting gaat het heel erg goed. Gesloopt en voldaan lopen wij terug naar het hostel, terwijl wij onderweg nog wat te eten halen.

Na mijzelf te hebben opgefrist loop ik met Jaïr en Floris door de stad. Wij zoeken naar kleding en het valt ons op dat de winkeltjes in elke straat in Hanoi een ander soort product verkoopt. Zo is er een straat te vinden waar allerlei keukengerei -en apparatuur wordt gemaakt en verkocht. Een straat verder zijn er alleen maar specerijen te vinden. Verder zijn er onder andere straten met kleding, handdoeken en zijde.

Na onszelf te hebben klaargemaakt verzamelen wij om 16.00 uur in onze oranje kleding in de lobby van het hostel. Rond 16.30 uur lopen Jaïr, Otte, Floris, Kiki, Ivo, Sander en ik richting Friends Travel Vietnam. Hier krijgen wij een toegangsbewijs voor het koningsdagfeestje. Een Nederlander die in Hanoi woont heeft vandaag een gratis feest georganiseerd voor 300 Nederlanders die op dat moment aanwezig zijn.

Wij stappen in een busje die ons naar een locatie aan de rivier brengt. De locatie staat helemaal vol met dansende, in oranje gekleurde, Nederlanders. Verder staan er overal lange tafels en is er een dj aanwezig die leuke muziek afspeelt. Rond 19.00 uur wordt iedereen verzocht aan tafel plaats te nemen, waarna het gratis diner wordt opgediend. Tevens wordt er op dit feest gratis bier en gratis wijn geschonken. Wat een fantastisch initiatief is dit!

Na al een geweldige avond erop te hebben zitten, stapt iedereen rond 22.30 uur in de busjes richting het centrum. Eenmaal aangekomen in het centrum, gaan wij nog op stap met vele andere Nederlanders waar wij een super gezellige avond mee beleven.

Om 2.30 uur zoek ik dan eindelijk de rust op, kapot van deze gezellige dag!

Dag 74 (28 april 2018):

Allemaal worden wij brak wakker en is de alcohol van gisterenavond nog te voelen in ons lichaam. Wij besluiten het daarom vandaag dan ook maar rustig aan te doen. Ik FaceTime wat met het thuisfront en in de middag drink ik koffie bij een leuk barretje met 6 Nederlanders.

Daarna loop ik met Kiki en Ivo nog even langs wat reisbureau’s. Wij boeken een bus voor morgenochtend 6.00 uur naar Ha Giang, waar wij de volgende dag de 4-daagse Ha Giang loop op een schakelscooter zullen gaan doen. Dit zullen wij ook samen met Sander gaan doen.

‘S avonds lopen wij het centrum in, op zoek naar eten en belanden bij een restaurant op straat. Het is een drukke, maar gezellige straat vol met barretjes. Met een groep van 12 man eten wij hier om vervolgens nog even over de nachtmarkt te lopen. Wij kruipen allemaal vroeg ons bed in deze avond.