Battambang

16 maart 2018 - Battambang, Cambodja

Dag 33 (16 maart 2018):

Na een korte nacht stappen Kiki, Rosan en ik om 8:30 uur bed uit. Wij pakken de laatste spullen in en ontbijten bij het hostel. Rond 9:30 uur worden wij opgehaald met de bus en rijden wij voor 4 uur lang naar Battambang.

De bus komt aan in Battambang en wij worden bedolven onder de vele tuktuk chauffeurs die ons allemaal maar al te graag naar ons hostel willen brengen. Wij kiezen voor Yaya, een aardige chauffeur die Engels spreekt. Voor €0.40 per persoon worden wij naar het hostel (The Place Hostel & Rooftop Bar) gebracht. Hier checken wij in en leggen wij onze spullen in de 6-persoonskamer.

Samen met een Engelse en een Amerikaanse vrouw stappen wij vervolgens weer bij Yaya in de tuktuk en hij brengt ons naar de bamboetrein. Onderweg merken wij op dat er gigantisch veel geclaxonneerd wordt door de weggebruikers. Iedereen gebruikt de claxon om aan te geven dat hij/zij er aan komt en iedereen moet oppassen.

De bamboetrein werd in 1980 in gebruik genomen voor het vervoeren van goederen en mensen. Er is echter maar 1 spoor dus als de bamboetrein een tegenligger ziet, moet de bamboetrein met het minste gewicht van het spoor af om de tegenligger voorbij te laten gaan en vervolgens zelf weer de weg verder te vervolgen. Helaas is er nog maar een klein stukje van deze rails in gebruik om toeristen de bamboo trein te laten ervaren. De rest van de rails wordt namelijk gebruikt voor goederenvervoer.

Yaya brengt ons vervolgens naar de killingcave, waar wij eerst een Cambodjaanse maaltijd nuttigen aangezien wij sinds het ontbijt niets meer hebben gegeten en het nu al 15.30 uur is. Na de lunch hiken Kiki, Rosan en ik de berg op, wat overigens best zwaar is in een gevoelstemperatuur van 40 graden. Het uitzicht vanaf de berg is prachtig. Overal waar je kijkt zie en uitgestrekt landschap en plantages.

De killing Cave maakt indruk op ons. Tijdens de periode dat de Rode Khmer aan de macht was, werden onschuldige mensen gemarteld en vervolgens in een grot gegooid. Deze mensen maakten een vrije val en konden nooit meer uit de grot komen. In de killing Cave ligt er een stapel met schedels en buiten de grot zijn beelden tentoongesteld die uitbeelden hoe het martelen in zijn gang ging.

Wij lopen vervolgens verder naar een pagode en genieten van het prachtige uitzicht. Rond 18.00 uur zitten wij klaar bij de Batcave. Dit is een grot waar bij zonsondergang massaal vleermuizen uitvliegen om eten te gaan zoeken. Zij zullen dan voor zonsopkomst weer terugkeren naar de grot. Bizar om te zien dat er wel 10 minuten lang gigantisch veel vleermuizen uit deze grot tevoorschijn komen. Yaya laat ons door middel van zijn gefluit weten dat de vleermuizen schrikachtig zijn van geluiden.

Na zonsondergang brengt Yaya ons terug naar het hostel en onderweg stoppen wij bij plekken waar hij informatie geeft over Battambang. Eenmaal aangekomen in het hostel nemen wij een goede douche en eten wij een hapje bij het hostel. Een rustige, maar fijne avond!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. A.Sinke:
    18 maart 2018
    Jessica, jij verwend ons met al je vrolijke en gruwelverhalen en prachtige foto's, fijn dat je ons zo goed mee op reis neemt. Dank je wel je OPA