Bangkok

15 februari 2018 - Bangkok, Thailand

Dag 1 (11 & 12 februari 2018):

07.00 uur: de wekker gaat. De grote dag, waar ik al maanden van droom, is vandaag dan eindelijk aangebroken! Ik vind het heel spannend, maar heb er ook ontzettende zin in en ben benieuwd hoe dit avontuur gaat verlopen. Eigenlijk heb ik nog steeds niet het besef dat ik pas na 4/5 maanden weer op Nederlandse bodem stap.

Rond 8 uur word ik door mijn vader, moeder en zusjes naar Schiphol gebracht, waarna wij Rosan en haar ouders ontmoeten. Een koffietje later checken we onze bagage in. Ik vraag mezelf af of 14kg te veel is voor een backpack, maar kan er toch niets meer aan veranderen. Desnoods laat ik wat spullen slingeren op reis. Rosan en ik nemen afscheid van onze familie en daar gaan we dan, op naar Bangkok!

Onze vlucht vertrekt om 13.00 uur naar Moskou. Na 3,5 uur in het vliegtuig te hebben gezeten, zijn we er nog niet. Het vliegtuig heeft een uur vertraging dus wij zijn gigantisch aan het stressen aangezien onze vlucht naar Bangkok zo gaat vertrekken. Aangekomen in Moskou werd ons meegedeeld dat het vliegtuig al vertrokken was. Lekkere domper aan het begin van de vakantie, maar niks aan te doen. Wij krijgen een nieuw ticket naar Bangkok en komen Bo, een meisje uit Nederland die ook dezelfde vlucht naar Bangkok moest nemen als wij, tegen. Samen eten wij een hapje en proosten wij op een fantastische reis. Na 2,5 uur stappen wij in het vliegtuig naar Bangkok, waarna wij nog 8.5 uur zouden moeten vliegen. Deze vlucht had echter weer een uur vertraging door de heftige turbulentie, maar om 13.30 uur stappen wij dan eindelijk ons hostel in.

Wij hadden dit hostel (Lamphu House) al van te voren in Nederland geboekt. Van een vriendin had ik vernomen dat dit een goed hostel is voor de eerste dagen Bangkok om even goed te acclimatiseren. Heel blij zijn wij dan ook met ons airconditioned 2-persoons kamer en eigen badkamer!

Zodra wij onze spullen in het hostel hebben gedumpt en een douche hebben genomen, spreken we af met Bo. Samen met haar en andere mensen uit haar hostel gaan we drankjes drinken op de Khao San Road. Dit is een zeer drukke en gezellige straat in Bangkok. Het staat dan ook helemaal vol met mensen, kraampjes en Thaise masseurs. Wij kunnen natuurlijk de Thaise masseur niet laten schieten.

Na onszelf te hebben opgefrist in het hostel gaan wij een hapje eten bij een restaurantje naast de Kao San Road. Tevens is dit de straat waar ons hostel zit dus ideaal. Wij durven nog niet helemaal Thais te gaan eten en hebben verschrikkelijke honger dus nemen een pizza.

Na nog een aantal drankjes op de Khao San Road en het eten van een schorpioen?! besluiten wij terug naar het hostel te gaan voor een goede nachtrust.

Dag 2 (13 februari 2018):

Wij worden gewekt door de roomservice om 13.00 uur. Aardig veel geslapen vannacht dus haha. Dit komt ook omdat wij niet in het vliegtuig konden slapen en wij dus heel gesloopt waren. Na onszelf lekker opgefrist te hebben, lopen wij de straat uit en worden wij door alle mannetjes van de tuktuks nageroepen of wij mee willen. Uiteindelijk komt een man met een goede deal naar ons toe: voor 20 Baht (€1 = 38 baht) brengt hij ons in zijn tuktuk naar verschillende plaatsen in Bangkok en aangezien wij niet weten wat wij vandaag moeten gaan doen, stappen we in. Hij brengt ons naar een boot, waarna wij een boottrip van een uur gaan doen.

Na de boottrip brengt de tuktuk ons naar de tourist Office. Wij vragen aan de man van de tuktuk wat wij daar in godsnaam moeten gaan doen, maar hij geeft geen duidelijk antwoord dus wij stappen maar onverhoopt binnen. De man van de tourist Office vertelt ons dat het high season + Chinese new year is dus alles heel snel volgeboekt zit. 2 uur later lopen wij het tourist Office uit en hebben wij tot 4 maart alles geregeld. Het plan van de komende weken zal ik nu niet vertellen, want dat lezen jullie vanzelf op mijn blog :).

Deze avond eten wij wél Thais. Ik eet een heerlijke rijstschotel met scampi’s en Rosan met kip. Bo appt ons of wij mee gaan naar een skybar. Samen met haar en 2 meisjes uit haar hostel pakken wij een tuktuk naar een skybar en genieten daar van onze lekkere cocktail en het prachtige uitzicht. Raar is het om te zien dat de  stad, waar je ook kijkt, niet eindigt.

Na de skybar besluiten Rosan en ik nog een klein drankje te gaan drinken en daarna naar bed te gaan. Dit werden echter meerdere drankjes aangezien wij nieuwe mensen leerden kennen in dit barretje en het heel gezellig was. Wij besluiten de wekker op tijd te zetten (8.45 uur) zodat wij nog een tempel kunnen bezoeken in de ochtend.

Dag 3 (14 februari 2018):

De laatste dag in Bangkok is alweer aangebroken. Een heel raar idee om zo’n grote stad alweer te verlaten. Om 9.30 uur vertrekken wij naar de Wat Pho. Dit is de grootste en oudste tempel van Bangkok.

We zien dat de tempel met de Wat Pho (liggende boeddha) zeer druk is dus besluiten eerst een rondje om het complex te lopen. Hier zijn wij kleurrijk versierde bouwwerken, waarbij de in- en uitgangen worden bewaakt door grote beelden van bewakers. Alles is in detail uitgehouwen. Tevens zijn er op het tempelcomplex meer dan 1.000 andere Boeddhabeelden te bewonderen. De tempelmuren worden omringd door prachtige rijen aan Boeddhabeelden. Verder staan er veel prachtige torens op het terrein.

Ondertussen lezen wij wat informatie over de liggende boeddha. De liggende houding van het beeld symboliseert de overgang naar het nirvana (hiernamaals), wat het hoogste is dat een boeddhist kan bereiken. De Thai gelooft dat het aanbidden van het beeld voorspoed, geluk en vrede brengt.

Als wij het gehele complex hebben bewonderd en vele foto’s te hebben gemaakt, stappen wij de tempel van de liggende boeddha in. Mooi om dit beeld eens van dichtbij te zien, aangezien deze boeddha 46 lang en 15 meter hoog is.

Om 13.00 uur hebben wij afgesproken bij Co van Kessel. Dit is een Nederlands fietsbedrijf dat is gevestigd in Bangkok. Via via hoorde ik dat deze fiets/boottrip zeer aan te raden is en achteraf hebben wij hier absoluut geen spijt van en zouden wij dit aan iedereen aanraden!

Deze indrukwekkende tocht begint in Chinatown, een van Bangkok’s drukste wijken. We fietsen door smalle steegjes en zijstraatjes, langs ontelbare winkeltjes en over markten. We passeren koopmannen, bouwvakkers, monniken – kortom, we zien hoe gewone mensen leven in deze miljoenenstad. Onze tocht gaat vervolgens door rustigere woonwijken en uiteindelijk gaan we aan boord van een long-tail boot. Waarmee we over de kanalen van Bangkok zullen varen die het de naam ‘Het Venetië van het Oosten’ heeft opgeleverd. Houten huizen op palen, vrouwen die de was doen, en kinderen vanaf de houten steigers lachend in het water springen; dit is het échte Bangkok.

Uiteindelijk zetten we weer voet aan wal in een landelijk gebied, ongeveer 30 kilometer buiten het centrum van Bangkok, waar we onze fietstocht voortzetten. Hier zie je geen snelwegen of metrotreinen, maar het landschap bestaat uit landweggetjes, palmbomen en bloemen kwekerijen. De stilte die hier hangt is het tegenovergestelde van Chinatown. In het landelijk gebied krijgen wij typisch Thais eten bij een local, geweldig!

Nu zitten Rosan en ik in onze straat een cocktail te drinken en heb ik dan eindelijk tijd om alles op te schrijven en jullie te informeren over deze hectische, maar zeer interessante eerste dagen in Bangkok. Morgenochtend zullen wij vertrekken met een bus naar Ayuthayya en vervolgens pakken wij de nachttrein naar Chiang Mai. Dit zullen jullie lezen in mijn volgende blog.

1. Ingrid Sinke:
    14 februari 2018
    Hey lieverd, wat gaaf zeg. Ziet er geweldig uit, kan zien dat je enorm genieten.
  2. Harry Davidse:
    14 februari 2018
    😳drie dagen in Thailand en dan al zoveel gezien ervaren en genoten👌 heel gaaf om te lezen. Veel plezier verder. Groetjes uit Seroos van Harry en Sarleen
  3. Gert Pieters:
    15 februari 2018
    heel erg leuk om te lezen en ook mooie foto's !
  4. A.Sinke:
    15 februari 2018
    Opa, Prachtig, tranen in mijn ogen, je kan goed schrijven, wordt maar schrijfster.
  5. Nike van der Velde:
    16 februari 2018
    Zo leuk geschreven dit! Ben enorm jaloers en heel benieuwd naar je volgende blog!