Thakhekloop dag 3 + 4

3 april 2018 - Thakhek, Laos

Dag 49 (1 april 2018):

Rond 8.30 uur zitten Rosan en ik aan het ontbijt, omdat wij zo vroeg mogelijk bij de Konglor Cave willen zijn vandaag. Wij eten een lekkere omelet met bacon en toast en genieten voor de laatste keer van het prachtige uitzicht vanaf dit restaurant.

Na het ontbijt checken wij uit en wij lopen naar de scooter waar wij het slot van de scooter halen. Zo dom als ik soms kan zijn, gooi ik het slot met daaraan de sleutel in de buddy waarna ik deze sluit. Pas dan komt het besef dat ik geen sleutel meer heb om de scooter te starten. Ik besluit hulp te gaan halen bij het hostel en 2 mannen komen mij helpen. Met al de vreselijke scenario’s al in mijn hoofd leg ik hen uit wat er aan de hand is. De jongste man besluit de buddy omhoog te tillen en probeert zijn hand er tussen te stoppen totdat ik bedenk dat het slot aan de andere kant ligt. Met alle kracht en moeite krijg ik eindelijk mijn slot te pakken en is er uiteindelijk niets aan de hand.

Wij kunnen eindelijk vertrekken naar de Konglor Cave, waar wij rond 10 uur aankomen. Hier parkeren wij onze scooter en kopen wij een kaartje voor een boottocht. Wij lopen richting de grot en zien een gigantisch grote kalkstenen rotsformatie voor ons die omgeven is door een rivier en groene bebossing. De bestuurder van de boot neemt ons mee door de donkere grot en zet ons op een gegeven moment af op het zand in de grot, waar wij een pad volgen om de verschillende prachtige natuurgesteentes in de grot te bewonderen.

Daarna stappen wij weer in de boot en varen wij de gehele grot door. Ik vind het heel bijzonder om dit mee te maken en geniet dan ook intens. Normaal gesproken hou ik niet zo van grotten, maar deze is oprecht heel mooi. Wij varen en varen en soms komt de boot stil te liggen door de stenen die in het water liggen. Wij moeten dan even uit de boot stappen zodat de boot met de hand over de stenen kan worden geduwd. Uiteindelijk zien wij licht aan het einde van de grot en wij varen naar buiten toe. Het is een prachtige omgeving om te zien.

De bestuurder van de boot zet ons af in een klein dorpje waar wij het al snel gezien hebben dus wij vervolgen onze boottocht. Wij gaan precies dezelfde weg terug als dat wij heen zijn gekomen, maar het is allemaal heel indrukwekkend om te zien. In totaal zitten wij 2 uur in het bootje en om 12.30 uur stappen Rosan en ik op de scooter.

Het doel van de Thakhekloop is dat er vanuit Thakhek een ronde van 450 km op de scooter in 3 tot 4 dagen wordt gereden. Wij hebben echter van meerdere mensen vernomen dat het stuk vanaf de Konglor Cave naar Thakhek niet mooi is. Hier zou je namelijk 3 uur lang alleen maar op de snelweg rijden, waar je niet kan stoppen om te genieten van de omgeving. Rosan en ik zijn het erover eens dat wij dit zonde vinden en besluiten terug te rijden naar Thakhek via de weg hoe wij heen zijn gekomen, wat overigens veel mensen doen.

Wij willen vanavond in Laksao slapen, maar hier is geen hostel te vinden via het internet dus besluiten er maar heen te rijden en het daar te zien. Wij rijden dezelfde weg als gisteren en rijden dus langs verschillende kleine dorpjes waar wij uiteindelijk op een grote stoet auto’s en scooters botsen. Wij hebben geen flauw idee wat dit inhoud, aangezien het misschien wel een begrafenis kan zijn dus wij besluiten een pauze in te lassen en iets te eten bij een lokale familie.

Tijdens het eten hebben Rosan en ik het over het niet kunnen vinden van een hostel in Lak Sao en wij zetten de voor- en nadelen van het doorrijden naar Thalang tegenover elkaar. Wij besluiten zo snel mogelijk door te rijden naar Thalang en weer te gaan slapen in het Sabaidee hostel, aangezien wij dan morgen nog maar 100 km hoeven te rijden. Morgen zullen wij ook meer bezienswaardigheden onderweg tegenkomen die wij de eerste dag niet hebben gedaan dus dat kunnen wij dan nog gaan bekijken.

Na de stop rijden wij rond 14.00 uur verder naar Lak Sao. Deze route van ongeveer 80 km lang rijden wij best snel. Wij komen aan in Lak Sao en besluiten een smoothie en een speciaal Laotiaans broodje te bestellen. Rond 16.15 uur wordt het weer iets grauwer dus wij stappen snel op de scooter voor de laatste 53 km naar Thalang. Ook dit gaat rapido, aangezien wij veel gisteren al uitgebreid hebben bekeken en het weer nu slechter is dan gisteren toen wij hier langs reden.

Rond 17.00 uur stappen wij weer het hostel (Sabaidee hostel) in Thalang binnen en gelukkig is er nog een kamer beschikbaar. Aangezien Rosan en ik ons erg smerig voelen van de verschillende beesten die vandaag tegen ons zijn aangevlogen op de weg, springen wij snel onder de douche. Na het douchen FaceTimen wij met de familie van Rosan, die gezellig met zijn allen aan het paasbrunchen zijn.

Er zit al een hele groep mensen buiten bij het kampvuur, waar wij bij aansluiten. Deze groep bestaat uit meerdere Nederlanders en mensen uit Zweden, Denemarken, Israël en Amerika. Wij kletsen de avond weg en delen de ervaringen met elkaar. Verder eten wij weer van de barbecue hier, maar ik sla het vlees voor deze keer over. Het is erg gezellig en rond 22.30 uur besluit iedereen richting zijn kamer te gaan om een goede nachtrust te pakken. De hele dag op zo’n scooter zitten en indrukken op doen sloopt stiekem toch wel!

Dag 50 (2 april 2018):

Rosan en ik worden middenin de nacht wakker gemaakt door een Laotiaanse toespraak die door een microfoon wordt gehouden naast ons hostel. Zuchtend en puffend zitten wij rechtop en besluiten dan toch nog maar de slaap te vatten. De uitspraak duurt echter langer dan een uur dus het in slaap vallen lukt niet meer zo goed. Uiteindelijk vallen wij dan toch weer in slaap en begint de toespraak om 8.30 uur weer, waarna wij maar besluiten uit bed te gaan.

Na het ontbijt stappen Rosan en ik weer op de scooter voor de laatste dag van de Thakhekloop. Weer rijden wij langs de vele verschillende landschappen, wat zeer indrukwekkend is. Wij zien aan de kant van de weg een bordje met een waterval erop staan en besluiten er heen te rijden. Na 3.5 km op een onverharde weg te hebben gereden, komen wij aan bij de waterval. Aangezien het droogseizoen in Laos is en het regenseizoen in mei begint, is er helaas niet veel van een waterval te zien. De rotsen en de groene bebossing in dit gebied zijn dan wel weer prachtig om te zien.

Wij stappen weer op de scooter en vervolgen onze weg naar Thakhek met een tussenstop in het dorpje Gnommalat waar wij genieten van een heerlijke Laotiaanse maaltijd.

Aangezien Rosan en ik vandaag genoeg tijd hebben, besluiten we nog een grot te gaan bezoeken. Eenmaal aangekomen bij deze grot moeten wij voor Laotiaanse begrippen veel betalen. Dit geld was de grot echter totaal niet waard. Deze grot was namelijk geheel ingericht op toerisme en niet meer in zijn originele staat. Overal zijn trappen en verschillende kleuren lichten ingebouwd, wat het uitzicht verpest. Eigenlijk moeten Rosan en ik vooral lachen om de toeristen die achter ons aan lopen om vervolgens met mij op de foto te gaan, aangezien ik zo blank ben.

Wij vervolgen onze reis en komen een half uur later in Thakhek aan, waar wij ongedeerd onze scooter inleveren. Rosan en ik praten na over de Thakhekloop, want wat een geweldige ervaring was dit! Dit is tot nu toe sowieso het mooiste wat ik gedurende mijn reis heb gezien en gedaan.

Rosan en ik frissen onszelf op en eten bij het hostel, waar wij een busticket kopen naar Vientiane. Wij willen echter naar Vang Vieng maar er is geen directe bus mogelijk. Aankomende nacht zullen wij dus doorbrengen in een nachtbus in plaats van in een bed.

1. A.Sinke:
    5 april 2018
    Lieve Jessica, Je lang verhaal net gelezen, dank je wel het is allemaal prachtig, maar opa moet nu naar de oogarts voor controle. Als je weer thuis bent kun je een geweldig fotoboek maken. Liefs voor jullie beiden Opa.