Thakhek + Thakhekloop dag 1

30 maart 2018 - Thakhek, Laos

Dag 46 (29 maart 2018):

Om 8.30 zitten Rosan en ik weer aan het ontbijt. De transfer voor de lokale bus naar Thakhek haalt ons om 9.00 uur op, aangezien wij nog meerdere mensen bij hun hostel moeten ophalen en de bus om 10.00 uur zal vertrekken. Er gaat iets mis en de bestuurder van de transferbus moet nog ineens meer reizigers ophalen, waardoor wij later dan 10.00 uur aankomen bij het busstation.

Met het gevoel dat wij er al een hele reis op hebben zitten, stappen wij uiteindelijk in een lokale bus. De backpacks worden onder de bus  in een vak neergelegd en wij hopen maar dat de tassen er niet gaan uitvallen tijdens de reis. Het dak van de bus is helemaal volgebouwd met tassen, waterflessen en groenten. Wij stappen de gammele bus met draaiende ventilatoren in en na een half uur rijdt de bus weg. Ik vraag aan Rosan waarom de deuren niet dicht zouden gaan, maar deze vraag is al snel beantwoord. Wij zijn namelijk nog geen 5 minuten onderweg en plotseling stappen er wel 10 lokale verkopers in de bus. De ene verkoopt stokbroden, de ander kerstbrood, nog een andere verkoopt snoepjes en sleutelhangers en weer een ander verkoopt mondkapjes. Wij kopen 2 mondkapjes voor 5.000 kip ($1 = 8.000 kip), omdat wij de komende dagen af en toe op stoffige wegen met de scooter zullen rijden. Trouwens, niet te vergeten zijn de verkopers met de gigantisch smerig ruikende kippen op stok.

De lokale mensen proberen ons van alles aan te smeren en stappen vervolgens weer uit de rijdende bus. 5 minuten later stopt de bus weer. Deze keer bij een lokaal winkeltje waar iedereen uit de bus stapt voor zijn of haar boodschappen. Zo iets bizars hebben wij nog nooit gezien en wij krijgen er dan ook flink de slappe lach van.

Na ongeveer een half uur rijden en een paar kilometer verwijderd van het beginpunt besluit de buschauffeur een stop te maken. Hij stapt uit de bus, doet wat inkopen, pakt zijn tas opnieuw in, repareert zijn radio en rookt een sigaretje. Als hij dit allemaal heeft gedaan, checkt hij of alle goederen op het dak van de bus nog wel goed vast zitten. Het dringt nu tot Rosan en mij door dat dit een lange reis zal gaan worden op deze manier..

De reis gaat verder op deze manier waar wij op sommige stukken stoppen, maar de chauffeur ook van doorrijden houdt. Wij genieten van het prachtige uitzicht langs de Mekong rivier.

De bus komt uiteraard weer tot stand en er worden grote zware zakken mais vanuit een vrachtwagen op het dak van de bus geladen. Ik stap uit de bus en loop een rondje, waar ik aan de andere kant van de Mekong rivier Thailand zie liggen. Als het dak eenmaal is volgebouwd rijden wij na een half uur weer verder.

Uiteindelijk komen wij 3 uur later dan gepland om 18.00 uur aan in het hostel (Thakhek Travel Lodge). Wij gaan lekker niet teveel doen vanavond, aangezien wij de komende 4 dagen de Thakhekloop op een scooter gaan rijden.

Dag 47 (30 maart 2018):

Rosan en ik huren een scooter bij het hostel voor de komende 4 dagen. Vervolgens ontbijten wij en maken wij onszelf klaar om de tocht van 100 km vandaag te gaan doen. Wij rijden het dorpje Thakhek uit en stoppen bij de eerste grot die wij tegen komen, namelijk de Xang Cave oftewel de Olifantengrot. Wij moeten afstappen van onze scooter en het laatste stuk lopen totdat wij de prachtige grot zien. Wij lopen de grot binnen en  bewonderen het.

Rosan en ik lopen weer terug naar onze scooter en zien een bordje met daarop View Point staan. Wij besluiten hier heen te lopen en hiken een heel stuk de grot op, wat erg pittig is. Bezweet en al komen wij boven aan en genieten wij van het prachtige uitzicht over de rijstvelden.

Een uur later stappen wij weer op de scooter en vervolgen wij onze reis. Overal zien we onaangetaste natuur, schitterende landschappen van rijstvelden en kalkstenen rotsformaties.

De kinderen onderweg zwaaien allemaal naar ons en ook zien we dansende mensen langs de weg met volksmuziek. De wegen zijn over het algemeen erg goed, maar wij moeten wel opletten voor de putten in de weg.

Wat het meeste gevaar oplevert tijdens onze reis zijn de overstekende kuddes koeien, zwijnen, buffels en berggeiten. Hier moeten wij dan ook voor wijken en soms moeten wij zelf hard in de remmen voor deze dieren.

In een klein dorpje eten wij wat bij een winkeltje. Dit winkeltje ligt aan de straat en wij zitten in de woonkamer van de lokale mensen, wat het best bijzonder maakt.

Het laatste en grootste deel van de reis rijden wij langs de Nam Theun rivier. In deze rivier staan veel dode bomen, wat een prachtig uitzicht oplevert. Helaas is het weer vandaag wat grauw dus op de foto’s is komt dit niet zo mooi uit als dat het werkelijk is.

Uiteindelijk komen Rosan en ik aan in Thalang bij ons hostel (Sabaidee hostel). Vanavond hebben wij een tweepersoonskamer geboekt en hebben wij een eigen badkamer en een mooie veranda met hangmat. Wij relaxen op de veranda met een biertje in ons hand en genieten na van de prachtige reis vandaag.

Wij frissen onszelf op onder de ijskoude douche, waar wij ondertussen al wel aan gewend zijn, en schrijven ons in voor de barbecue van vanavond. Na de barbecue zijn Rosan en ik best moe dus besluiten lekker bij de veranda te zitten en uit te rusten. Morgen moeten we namelijk 150 km op de scooter rijden dus wij besluiten onze krachten te sparen.

1. A.Sinke:
    31 maart 2018
    Lieve Jessica en Rosan, Allemachtig, wat hebben jullie een druk leven, voor mij oude man nauwelijks te volgen, jullie gunnen mij niet eens de tijd om op al je berichten te reageren, voo4r ik het begrijp is er al een nieuw bericht. Wat zien je veel en wat horen jullie afschuwelijke verhalen, is het nog wel te volgen allemaal. Hoe het zij je Opa geniet mee. Veel liefs voor jullie beiden en voorzichtig zijn met al die koeien op de weg. Opa