Tam Coc

15 mei 2018 - Tam Coc, Vietnam

Dag 90 (14 mei 2018):

Ik geniet van het gratis ontbijt bij het hotel en bedenk me wat ik ga doen vandaag. Ik ga op zoek naar de boottour en wil dit eigenlijk aan het eind van de dag gaan doen, maar de vrouw achter de balie verteld mij dat ik het beter meteen in de ochtend kan doen. Op dit moment zijn er nog niet zoveel toeristen en er staat een Franse man te wachten om de kosten van een boot te delen. Ik stap om 10.00 uur samen met hem in de boot en voor 1,5 uur varen wij over de rivier en onder grotten door. De omgeving is rustgevend en de vrouw die de boot bestuurt doet dit niet op de manier die wij in Nederland kennen. Nee, iedereen hier roeit met zijn of haar voeten zodat zij hun rug, armen en schouders niet hoeven te belasten.

Na het boottochtje huur ik een fiets en besluit ik in mijn eentje door Tam Coc te fietsen. Als eerste kom ik aan bij de Bich Dong pagode met daarbij grotten. De weg naar deze grotten, de toegangspoort en de wederom mooie natuur maakt het geen straf om hier rond te fietsen. Het weer daarentegen is echt om te killen zo warm. Het is vandaag 42 graden en dit is dan ook goed te merken.

Om even bij te komen ga ik lunchen bij een restaurant waar een ventilator op mij staat gekeerd. Na het eten fiets ik naar de Thai Vi tempels, wat eigenlijk niet zoveel voorstelt. De omgeving is gelukkig wel heel mooi om doorheen te fietsen wat veel goed maakt. Met hoop op mijn laatste stop, de Hang Mua, fiets ik door. Eenmaal aangekomen bij de Hang Mua betreed ik 500 treden naar de top van de berg. Zeker in deze hitte is dit niet te doen, maar toch doe ik dit in een vlot tempo. Bovenop de berg staat een draak en vanaf hier heb ik 360 graden uitzicht op het landschap van Tam Coc.

Na een dagje gefietst te hebben ben ik ‘s avonds aardig kapot. Ik eet wat bij het restaurant waar ik gisteren ook heb gegeten en kruip vroeg mijn bed in.

Dag 91 (15 mei 2018):

Vannacht heb ik besloten, ondanks dat het studieboek nog niet is gearriveerd in Hanoi, toch door te reizen naar de volgende bestemming: Phong Nha. In de vroege morgen loop ik dan ook naar de receptie en ik hoop dat ik zo snel mogelijk de bus kan pakken, aangezien ik in Tam Coc niets meer te zoeken heb. Helaas is dit niet het geval. De bus gaat vanavond pas om 19.30 uur wat betekent dat ik een hele dag moet gaan wachten.

Ik kruip nog even terug mijn bed in en check daarna uit. Ik heb nergens zin in vandaag en voel mij eenzaam. Het is niet leuk om ergens alleen te zitten en niets te kunnen doen, aangezien ik gisteren al de meeste dingen heb bezocht. Ik zit dus maar de hele dag op een bank een beetje series te kijken, mijn reis uit te stippelen en te zoeken naar een appartement in Breda. Zonder succes natuurlijk weer.

Wanneer het avond is ben ik blij dat ik kan gaan eten met de hoop dat de tijd dan sneller gaat. Niets is minder waar, want om 20.15 uur is de bus nog steeds niet gearriveerd. Na veel navraag verteld de receptionist eindelijk dat de bus pas tussen 20.30 uur en 21.30 uur zal komen. Ben ik dus lekker mee..

Om 21.00 uur komt de bus pas eens opdagen en na 10 minuten stopt de bus al voor een pauze van 20 minuten. Na een onrustige busreis kom ik om 4.00 uur gesloopt aan in Phong Nha, waar ik meteen incheck en nog eventjes slaap probeer te vatten. Morgen een nieuwe dag dus nieuwe kansen!