Slowboat Luang Prabang - Huay Xai

11 april 2018 - Huay Xai, Laos

Dag 57 (9 april 2018):

Om 6.30 uur zitten Rosan en ik aan het ontbijt, waarna wij wachten op de tuktuk die ons naar de pier zal brengen. De tuktuk arriveert drie kwartier te laat en daarom komen wij later dan gepland aan bij de pier. Dit is echter helemaal niet erg, aangezien wij een van de eersten op de slowboat stappen. Vandaag vertrekken wij voor een tweedaagse reis op een slowboat met als eindpunt Huay Xai. Het is meer gebruikelijk dat dit andersom wordt gedaan, aangezien wij aankomende dagen tegen de stroming in varen.

De boot naar het eerste stoppunt, Pak Beng, is een lange boot waar allemaal oude busstoelen in zijn geplaatst. Deze boot is overigens een woonboot en het gezin dat hierop woont bestaat uit een vader, moeder, en kinderen. De vader is de stuurman, de moeder verzorgt het eten en de kinderen helpen waar zij kunnen.

Wij varen over de Mekong rivier met aan beide kanten gelegen bergen, bossen en plantages waar soms waterbuffalo’s staan te grazen. Ondanks dat wij ons dik hebben aangekleed voor deze boottocht is het nog steeds ijzig koud op het water. Rond het middaguur wordt de temperatuur gelukkig wat aangenamer. Gedurende de dag stoppen wij ongeveer 15 keer, waar de lokale bevolking in- en uitstapt. Aan de waterkant staan kinderen naar ons te zwaaien. Onderweg komen we vele andere slowboaten tegen en locals die in kleunde bootjes over de rivier varen.

Rond 18.00 uur arriveren wij in Pak Beng. Wij stappen de boot uit en worden bedolven onder de lokale mensen die willen dat wij in hun guesthouses komen slapen. Wij kiezen een guesthouse (Tippihvan), stappen in een truck en rijden erheen. Hier aangekomen checken wij in en bij de buren eten wij een avondmaaltijd. Pak Beng is een klein dorpje, waar niet veel te beleven is dus wij besluiten lekker ons bed op te gaan zoeken. In bed kijken wij een serie op ons telefoon om vervolgens redelijk op tijd te gaan slapen.

Dag 58 (10 april 2018):

Na het ontbijt bij onze guesthouse worden wij weer naar de pier van Pak Beng gebracht, waar wij rond 8.30 uur in een zelfde soort slowboat als gisteren richting Huay Xai stappen. Onderweg naar de haven halen wij nog een sandwich bij een bakkertje om tussen de middag op te eten. Zo hoeven we niet net als gisteren weer instant noedels te eten. Op de boot is dit namelijk, buitenom chips en drinken, het enige wat verkocht wordt.

De reis duurt lang. Rosan en ik slapen wat op de boot, lezen ons boek en kijken naar buiten. Rond 18.00 uur komen wij dan eindelijk aan in Huay Xai. Als wij met onze backpacks de heuvel op zijn gelopen, nemen wij een tuktuk naar het centrum waar wij opzoek gaan naar een guesthouse. Bij het guesthouse (B.A.P.) boeken wij een bus voor Rosan naar Chiang Rai  in Noord-Thailand en een bus voor mij naar Luang Namtha (Noord-Laos) op 14 april. Dit zal de dag zijn dat Rosan en ik afscheid moeten nemen en de reis voor ons samen er helaas op zit.

Wij eten een pizza bij de buren en zoeken dingen uit voor mijn vervolgreis. Na het eten gaan wij terug naar het guesthouse en pakken wij de spullen voor de Gibbon Experience in. De komende 3 dagen en 2 nachten zullen wij doorbrengen in de jungle. Wij zullen in de hoogste boomhutten van de wereld slapen. Tevens zullen wij deze 3 dagen vooral hiken en ziplinen. Verder hopen wij de gibbon apen te gaan zien, welke bijna uitgestorven zijn. De komende dagen zullen wij dus weer eventjes niet bereikbaar zijn, maar dit wordt een fantastische afsluiting van onze reis samen!